Een werkdag in
een geconnecteerd bouwbedrijf

Hoe ziet een werkdag van een geconnecteerde werfleider, zaakvoerder en technieker eruit? Ontdek hier welke technologieën en Orange-oplossingen zij gebruiken.

Het bedrijf

Dit aannemersbedrijf installeert centrale verwarming, sanitair, zonnepanelen, ventilatie, airco en de bijhorende domotica. Ze werken vaak voor particulieren maar werken ook in onderaanneming op grote werven.

Het bedrijf telt 15 werknemers waarvan 11 techniekers, 2 werfleiders, de zaakvoerder en één assistent. Ze volgen de digitale evoluties in de bouw en werken bijvoorbeeld met BIM (Building Information Modeling). BIM bevordert de samenwerking tussen de verschillende bouwpartners omdat een project eerst digitaal wordt ontworpen en gedeeld met de verschillende partijen. Zo kunnen eventuele bouwfouten tijdig worden gesignaleerd en gecorrigeerd

De zaakvoerder koos een Shape & Fix-abonnement voor het bedrijf. Zo genieten hij en zijn medewerkers van een all-in telecomoplossing met vaste en mobiele telefonie, en een krachtige breedbandinternetverbinding. Daarnaast profiteren ze ook van de Data Bonus waardoor ze dubbel zoveel data krijgen, zonder meerkost. En tot slot koos hij voor de 3 gsm's ‘in de vloot’, de optie Business Insurance. Een ongelukje op de werf met een gsm is immers snel gebeurd.

In hun meest waardevolle werkmateriaal en camionettes zitten er ook simkaarten zodat ze die op elk moment kunnen ‘tracken’, net zoals in de 3 tablets die de installateurs gebruiken op de werf, bijvoorbeeld om een handleiding van een technisch product te downloaden, …

Bart, de werfleider

Bart, 42 jaar, heeft een smartphone, van het bedrijf. Het is een ruggedized toestel, m.a.w. een werfbestendige gsm. Hij gebruikt zijn smartphone ook vaak voor privédoeleinden. Daarom worden de kosten voor zijn Shape Intense-abonnement verdeeld tussen hem en het bedrijf via Invoice Split.

Jan, de zaakvoerder

Jan, 52 jaar, heeft een smartphone (uitgerust met gespecialiseerde apps die hem helpen vlotter te werken op verplaatsing – op de bouwwerven, in de wagen, …), een tablet met simkaart en mobiele data (zodat hij ook met zijn tablet zijn tools en apps kan gebruiken) en een vaste computer (uitgerust met de nodige gespecialiseerde software) op kantoor. Voor zijn vaste lijn op kantoor heeft hij Shape & Fix van Orange.
Jan is erg goed op de hoogte van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Hij heeft het Shape Intense-abonnement, met 10 GB aan data + 10 GB databonus, onbeperkt bellen en sms’en in België en Europa.

Peter, de technieker

Peter, 34 jaar, heeft een eigen smartphone die hij kocht met een voucher/cadeaubon gekregen van zijn werkgever. Door het Business Buyback Program, waarbij de waarde van een oud toestel wordt teruggegeven, moest hij zelf niet veel extra betalen. Omdat Peter vaak lastminute-info ontvangt over de werf, de werken, … en ook overdag telefonisch beschikbaar moet zijn voor de zaakvoerder en werfleider, betaalt zijn werkgever een deel van zijn Shape Ultimate-abonnementskost, via Invoice Split.
Dinsdag
19u25

Jan checkt zijn mails thuis

Jan checkt thuis nog snel een mail van een leverancier op zijn tablet. De leverancier zegt dat hij pas over 3 dagen i.p.v. morgen – zoals voorzien in de planning – kan leveren. Hierdoor kunnen een aantal van zijn techniekers morgen nog niet starten op werf A en zullen ze naar werf B moeten.
Dinsdag
19u30

Jan past de planning aan

Jan past online de planning aan via het cloud-based planning- en communicatieplatform BuildEye, zodat werfleider Bart van werf B weet dat hij kan rekenen op meer mankracht.
Dinsdag
19u35

Bart ontvangt de nieuwe planning

Bart ontvangt een notificatie van BuildEye: zijn baas Jan paste de planning aan. Hij krijgt morgen extra mensen op zijn werf. Dat is goed nieuws, hij kan de extra werkkrachten goed gebruiken.

Peter ontvangt de aangepaste planning

Peter krijgt een bericht op zijn gsm van werfleider Bart: hij moet morgen naar werf B i.p.v. werf A (zoals aanvankelijk gepland).
Woensdag
06u30

Bart vertrekt naar de werf

Hij gebruikt zijn smartphone met Coyote als gps. Met zijn Shape Intense abonnement hoeft hij zich onderweg nooit zorgen te maken over zijn dataverbruik en dankzij het performante netwerk van Orange is hij altijd en overal bereikbaar.

Jan checkt zijn mails thuis

Thuis, bij het ontbijt bekijkt Jan snel zijn mailbox. Er is een aangepaste versie van een handleiding bij een nieuw model warmtepomp binnengekomen. Hij mailt zijn assistent en vraagt om de handleiding in het DMS (Document Management System) te zetten.
Woensdag
06u40

Peter rijdt naar de werf

Ook hij gebruikt zijn smartphone met Coyote als gps.
Woensdag
07u45

Jan checkt de camerabeelden

Op kantoor checkt Jan op zijn pc de camera beelden van de werven. Sinds 2 jaar installeren ze op werven waar voor meer dan 10.000 € aan materiaal en goederen staan, standaard camera’s om diefstal te ontraden. Dit blijkt gelukkig een efficiënte maatregel. De beelden van vannacht zien er ok uit.

Peter registreert zijn aanwezigheid

En dat door met zijn smartphone langs een RFID-lezer (Radio-Frequency Identifier) te gaan.
Woensdag
07u50

Bart checkt de techniekers in

Dit is verplicht op bepaalde werven voor de RSZ. Via de website Checkinatwork stuurt Bart met zijn smartphone de geregistreerde aanwezigheden door naar de RSZ.
Woensdag
08u

Bart belt zijn baas

De zonnepanelen die ze vandaag nodig hebben, zouden op de werf moeten zijn, maar hij kan ze niet vinden … Hij is ongerust dat ze misschien gestolen zijn. Jan bevestigt dat hij niets verdachts heeft gezien op de beelden van vannacht.

Jan volgt een aantal zaken op

Jan voert nog een aantal andere administratieve taken uit en telefoneert met zijn medewerkers.

Peter raadpleegt een handleiding via de tablet

Peter moet een nieuw model ventilatiesysteem installeren dat hij nooit eerder installeerde. Gelukkig kan hij de handleiding raadplegen op het DMS met één van de tablets.
Woensdag
08u05

Bart gebruikt track-and-trace

Dankzij de app RAM track-and-trace van RAM Mobile Data, waarbij IoT-chips geplaatst worden in werkmaterialen, kan hij de exacte locatie van het materiaal zien. Gelukkig, alles zit in één van de camionettes.
Woensdag
09u30

Jan vertrekt naar de werf

Er is een werfvergadering met alle aannemers, de bouwheer en de architect.

Peter belt naar de fabrikant

Bij het opstarten van het ventilatiesysteem komt er een foutcode voor die niet in de handleiding staat. Peter belt de Nederlandse fabrikant.
Woensdag
09u40

Jan belt met zijn medewerkers

Er is veel lawaai op de werf, maar dankzij HD Voice van Orange worden de overbodige geluiden weggefilterd en verstaan ze elkaar gezien de omstandigheden, heel goed.
Woensdag
10u

Bart volgt een aantal zaken op

Hij controleert de geplaatste ventilatiekanalen. Vervolgens gaat hij even langs bij Peter om erop toe te zien dat het ventilatiesysteem correct geïnstalleerd wordt.

Werfbezoek

Werfbezoek met de andere aannemers, de bouwheer en de architect. De hoofdaannemer voorzag wifi op de werf. Daardoor kunnen ze via de Pocket Hotspot 4G/Airbox, de plannen van het gebouw raadplegen in BIM, op de tablet.
Woensdag
10u20

Jan checkt zijn mails op de werf

Er is twijfel over welk product de bouwheer had gekozen. Gelukkig kan Jan met zijn smartphone snel zijn mails bekijken en uitsluitsel geven.
Woensdag
12u10

De GSM van Bart doet vreemd

Hij zoekt op zijn smartphone de dichtstbijzijnde Orange-shop en gebruikt de Coyote-app als gps om er naartoe te rijden.

Jan heeft een lunchmeeting

Jan luncht met een belangrijke leverancier. Dankzij de app Xpenditure, kan hij het bonnetje meteen inscannen en uploaden. Dat bespaart zijn assistente administratief werk en tijd achteraf.

Peter checkt zijn privékalender

Peter bekijkt tijdens de middagpauze de gemeenschappelijke Google-kalender, opgezet voor de ouders van de voetbalploeg van zijn zoon. Hij checkt of hij vanavond moet rijden of niet.
Woensdag
12u30

Het toestel zal hersteld worden

De medewerker in de Orange-shop vraagt hem zijn smartphone achter te laten voor herstelling. Dankzij Business Insurance is schade t.e.m. 1500 € gedekt. Bart krijgt een vervangtoestel mee zodat hij niet zonder smartphone komt te zitten.
Woensdag
13u45

Jan maakt een prijsofferte

Dankzij het boekhoudsysteem in de cloud is deze offerte overal raadpleegbaar.
Woensdag
15u

Jan past een tariefplan aan

Eén van de werfleiders komt al een paar maanden niet toe met de data inbegrepen in zijn abonnement omdat hij veel meer gebruik maakt van alle digitale tools. Jan past zijn Shape-tariefplan aan in de Klantenzone.
Woensdag
16u

Loonberekingen

Het is het einde van de maand en de lonen moeten uitbetaald worden. Samen met zijn assistent dubbelcheckt Jan de loonberekeningen en mobiliteitsvergoedingen. Danzkij de app Aidoo Mobile worden de uren in de wagen en op de werf rechtstreeks geïntegreerd in het systeem om de lonen te berekenen. Dat bespaart zijn assistent veel werk.
Woensdag
17u15

Jan heeft een afspraak met klanten

Het zijn particulieren met een klein werf.
Woensdag
19u

Jan verstuurt de prijsofferte

Na zijn klantenbezoek stuurt hij hen van thuis, met zijn tablet de prijsofferte om te bevestigen wat ze mondeling overeenkwamen.